Paweł Skałuba w duecie z Katarzyną Hołysz

 

Fot. www.pawelskaluba.com

Fot. www.pawelskaluba.com

Paweł Skałuba

Jeden z najwybitniejszych tenorów młodego pokolenia. W 1996 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie wybitnego artysty i pedagoga prof. Piotra Kusiewicza.
Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. W 1993 roku został jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Domingo w Paryżu. W 2002 roku został zdobywcą pierwszej nagrody IV Międzynarodowego Turnieju Tenorów w Szczecinie. W 1997 roku z okazji obchodów 1000 lecia Miasta Gdańska, miał zaszczyt wystąpić w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją prof. Jerzego Katlewicza w obecności Papieża Jana Pawła II. Gościł na wielu festiwalach muzycznych w Polsce jak i w całej Europie, koncertował także w Kanadzie (Missisaga Living Arts Centre) i USA (Chicago Symphony Center).
Za dotychczasowe osiągnięcia otrzymał nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1993 r.). Został także stypendystą firmy YAMAHA (1995 r.).
Debiutował na scenie operowej partią Ernesta w operze G. Donizettiego „Don Pasquale” (kwiecień 1996 roku – Opera Bałtycka w Gdańsku).

Kolejne sukcesy sceniczne przyniosły mu partie w operach:
• W. A. Mozarta ( “Czarodziejski Flet” – Tamino),
• V. Bellini ( “Norma” – Pollion),
• G. Verdiego ( “Traviata” – Alfred, “Nabucco” – Ismael, “Rigoletto” – Książe),
• G. Pucciniego ( “Madama Butterfly” – Pinkerton, “Cyganeria” – Rudolf),
• P. Czajkowskiego ( “Eugeniusz Oniegin” – Leński),
• St. Moniuszki ( “Straszny Dwór” – Stefan, “Flis” –Franek).

Aktualnie jest pierwszym tenorem Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku, współpracuje z teatrami operowymi i filharmoniami w całej Polsce, wykonując pierwszo planowe partie w dziełach operowych, operetkowych i oratoryjnych kompozytorów różnych epok.
Od 2002 roku jest jednym z “Trzech Polskich Tenorów”.
W roku 2006 wziął udział w światowej prapremierze mega produkcji pt.”Ça Ira”, autorstwa Rogera Watersa (Pink Floyd).
W tym samym roku ukazała się solowa płyta artysty pt. Polish Songs entuzjastycznie przyjęta przez krytykę, oraz słuchaczy czego dowodem stała się nominacja do nagrody Fryderyka za rok 2006.

za: www.pawelskaluba.com

holysz_male

Katarzyna Hołysz

Absolwentka (2003) poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie Krystyny Pakulskiej. Dokształcała się też na kursach mistrzowskich m.in. u Christine Hampe, Jadwigi Rappe, Marii Pelegrini, Jerzego Artysza i Ryszarda Karczykowskiego. Stypendystka polskiego Ministra Kultury (2000/2001) oraz Bayreuther Festspiele (2001). W styczniu 2003 otrzymała Medal Młodej Sztuki oficyny wydawniczej “Głos Wielkopolski”. W 2009 została laureatką Złotej Maski miasta Łodzi za najlepszą kreację wokalną sezonu (Agata w Wolnym strzelcu Webera).
W latach 2001 i 2002 występowała na festiwalu w Rheinsbergu, m.in. w partii Sophie Dorothei w operzeKronprinz Friedrich Matthusa (przedstawienie zostało nagrane i wydane na CD). Szczególnym wydarzeniem był występ artystki w partii Madame w operze Francisa Poulenca Głos człowieczy wystawionej w Poznaniu w 2002 po raz pierwszy i jak dotąd jedyny w Polsce.
Współpracuje z teatrami operowymi w Polsce i w Niemczech, występując m.in. jako Eboli (Don Carlos Verdiego), Adalgiza (Norma Belliniego), Oktawian (Kawaler srebrnej różyStraussa), Idamante (Idomeneo Mozarta), Fenena (Nabucco Verdiego). W ostatnim czasie artystka sięga również po partie z repertuaru sopranowego, z powodzeniem prezentując się jako Agata (Wolny strzelec Webera) w Teatrze Wielkim w Łodzi, Wenus (TannhäuserWagnera) w Teatrze Wielkim w Poznaniu, tytułowa Halka w operze Moniuszki i Ariadna wAriadnie na Naxos Straussa w Operze Bałtyckiej. Na naszej scenie występuje także jako Lady Makbet w Makbecie Verdiego.
Należy do grona śpiewaczek bardzo często zapraszanych do wykonań koncertowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą (Niemcy, Austria, Litwa, Czechy). Szczególnym zainteresowaniem cieszą się jej interpretacje repertuaru niemieckiego i francuskiego.

za: www.operabaltycka.pl