Katarzyna Hołysz

Absolwentka (2003) poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie Krystyny Pakulskiej. Dokształcała się też na kursach mistrzowskich m.in. u Christine Hampe, Jadwigi Rappe, Marii Pelegrini, Jerzego Artysza i Ryszarda Karczykowskiego. Stypendystka polskiego Ministra Kultury (2000/2001) oraz Bayreuther Festspiele (2001). W styczniu 2003 otrzymała Medal Młodej Sztuki oficyny wydawniczej „Głos Wielkopolski”. W 2009 została laureatką Złotej Maski miasta Łodzi za najlepszą kreację wokalną sezonu (Agata w Wolnym strzelcu Webera).
W latach 2001 i 2002 występowała na festiwalu w Rheinsbergu, m.in. w partii Sophie Dorothei w operze Kronprinz Friedrich Matthusa (przedstawienie zostało nagrane i wydane na CD). Szczególnym wydarzeniem był występ artystki w partii Madame w operze Francisa Poulenca Głos człowieczy wystawionej w Poznaniu w 2002 po raz pierwszy i jak dotąd jedyny w Polsce.
Współpracuje z teatrami operowymi w Polsce i w Niemczech, występując m.in. jako Eboli (Don Carlos Verdiego), Adalgiza (Norma Belliniego), Oktawian (Kawaler srebrnej róży Straussa), Idamante (Idomeneo Mozarta), Fenena (Nabucco Verdiego). W ostatnim czasie artystka sięga również po partie z repertuaru sopranowego, z powodzeniem prezentując się jako Agata (Wolny strzelec Webera) w Teatrze Wielkim w Łodzi, Wenus (Tannhäuser Wagnera) w Teatrze Wielkim w Poznaniu, tytułowa Halka w operze Moniuszki i Ariadna w Ariadnie na Naxos Straussa w Operze Bałtyckiej. Na naszej scenie występuje także jako Lady Makbet w Makbecie Verdiego.
Należy do grona śpiewaczek bardzo często zapraszanych do wykonań koncertowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą (Niemcy, Austria, Litwa, Czechy). Szczególnym zainteresowaniem cieszą się jej interpretacje repertuaru niemieckiego i francuskiego.

za: www.operabaltycka.pl